Kamionová doprava a Klimkovice

Již delší dobu sleduji, ale i na vlastní kůži občas zažívám, velmi neutěšenou situaci kolem kamionů projíždějících centrem Klimkovic, tedy lázeňského města. Do jisté míry chápu, že tudy musí projet těžké nákladní automobily v době uzávěrky Klimkovického tunelu, či jiné mimořádné situace na dálnici. Jinak jsem toho soudu, že dálnice obecně budujeme především z toho důvodu, abychom tento typ přepravy zboží vytěsnili z obydlených zón. Přes tragédii v roce 2014, která se zde stala, se nic, přes sliby ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, nestalo. Zatím snad není hotova ani vize dopravního přeznačení, tedy instalace značek výrazně omezujících sjezd kamionů do Klimkovic. Jak ministerstvo dopravy, tak ŘSD jsou obrovské instituce-molochy, kde vyřízení všeho příliš dlouho trvá. Měsíc, rok, žádná doba. ŘSD si v těchto dnech opět vzalo tři měsíce na posouzení dopravního značení. Nepřijde mi to serózní a odpovědné k městu a jeho obyvatelům. Platíme zákonné pojištění, dálniční známky, ale pohoda na silnicích určitě není, naopak, většinou stres, zrovna ve čtvrtek tento týden jsem na dálnici okolo Brna strávil hodinu v zácpě. Určitě nic příjemného. Jsem v tomto oboru laik, nicméně ročně najezdím 35-40 tis. km, takže relativně hodně a mám dojem, že chaosu je na našich silnicích čím dál více, většina souvisí s ukázněností a pozorností účastníků silničního provozu. Nicméně nemalá část se správci silnic, s chaotickým uvolňováním financí na jejich opravy, běží desítky, či stovky těchto staveb, ale většinou v poklidu.

Osobně beru dopravní stavby jako nutné zlo, je určitě nezbytné dostat těžkou dopravu z měst, obcí a nezatěžovat tak zastavěné části výfukovými plyny, hlukem a prioritně jde také o bezpečnost. Vše je, ale nezbytné dělat co nejšetrněji ve vztahu k půdě, krajině. Díky dopravním stavbám dochází k velké fragmentaci krajiny, k její neprostupnosti pro volně žijící savce a tím k vytváření geneticky izolovaných populací. Věřím, že přijde čas a budeme v této souvislosti řešit také odpovědně ekodukty, tedy vhodné přechody pro zvěř.

Petr Orel